Egészséges étrend – Wikipédia

Alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért, DASH-diéta: az egészséges szív diétája

A kevés só jó, a sok meg kicsinálja a szívet Nagy Zsófia Nagyon úgy tűnik, mindenkinek érdemes vigyáznia, függetlenül nemtől, kortól és egészségügyi állapottól. A Delaware-i Egyetem University of Delaware által közölt tanulmányt négy amerikai orvos jegyzi. Megállapítják, hogy a túlzott sófogyasztás hátrányosan befolyásolja az erek, a szív, a vesék és az agy egészségét — függetlenül attól, hogy magas vagy alacsony a vérnyomás.

A só és a vérnyomás közötti összefüggés már általánosan elfogadott tény.

Mennyi nátrium (só) túl sok a szívem számára?

A betegeket ennek alapján osztályozzák is: ha a vérnyomásban változás áll be a só bevitelének növelésekor vagy csökkenésekor, akkor az illető sóérzékeny. Ha nem észlelhető változás, akkor sórezisztens. A káros hatások azonban az utóbbi kategóriába tartozókat is érintik.

alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért

Párizsi készítés: az előre, grammra pontosan kimért sót hozzáadják a húshozFotó: Zirig Árpád - Táfelspicc A veszélyeztetett szervek Elsősorban a vérerek vannak veszélyben, ugyanis az endothelium működésében állhatnak be változások — ez az ér belső szerkezetének egy része, melynek többek között szerepe van a véralvadásban és az immunrendszer működésében.

A sok só az artériák merevségét, illetve a bal kamrai szívizom megvastagodását hipertófia is okozhatja. A kutatók fontos megállapítása, hogy a vesék esetében alulműködést okozhat a sok só milyen fizikai aktivitás magas vérnyomás esetén ez már akkor is megfigyelhető, ha a vérnyomásban még nem állt be jelentős változás.

A kutatás nehézségei Az egyetem szakemberei összegezték azokat a tényezőket, melyek nem könnyítették meg a dolgukat abban, hogy következtetéseiket bátran megállapíthassák.

Egészséges étrend

Több pácienssel dolgoztak, akiknek a sóbevitele pontosan meghatározott, és az étrendjük teljesen lekövethető volt egy hosszabb időszak alatt. Kerüljük a sós nassolnivalótFotó: Zirig Árpád - Táfelspicc A tanácsok egyszerűek Első körben tegyük el a sótartót az asztalról.

alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért

Ezzel már tettünk valamit, bár nem eleget: a sófogyasztásunk 70 százaléka ugyanis feldolgozott élelmiszerekből származik — olyanokból, amelyekről alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért nem gondolnánk, mennyit is tartalmaznak.

Ilyenek a például a pékáruk és a gabonapelyhek.

OTP Egészségpénztár - Mi a DASH diéta?

Gondolnák, az éttermi ételek általában több sót tartalmaznak, mint a házi koszt? Ha csökkentjük a nem otthon elkészített élelmiszerek fogyasztását, szintén lényegi változás állhat be a bevitt sómennyiségben, pláne, ha az ízek kiemelésére igyekszünk fűszernövényeket és más fűszereket használni só helyett.

  • Diastole unter 70
  • Fiatal vagyok és magas vérnyomásom van
  • Ez az étrend a keményítőmentes zöldségek és gyümölcsök széles skáláját tartalmazza - fontos hogy ezek lehetőleg legyenek különböző színűek is, például pirosak, zöldek, sárgák, fehérek, lilák és narancssárgák.
  • Menstruáció alatt magas vérnyomás

A tanulmány szerzői szerint szükség lenne egy központilag irányított társadalmi programra, amely hangsúlyozná a sófogyasztás veszélyeit és az esetleges kerülőutakat — ehhez elengedhetetlen lenne az orvostársadalom, az ételgyártók, az étteremtulajdonosok és a közoktatás közreműködése.

A többi, fentebb leírt egészségügyi problémát a dokumentum még nem említi. Figyeljünk a kezünkre!

alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért

Forrás: AFP A keretprogramban szintén összefoglalták azokat a lehetséges tanácsokat, melyekkel megvalósítható lenne a cél. Amikor mégis feldolgozott élelmiszert választunk, olvassuk el a címkét és válasszuk azt, amelyben alacsonyabb a NaCl aránya. Nemzeti Sócsökkentő Program A keretprogram részeseként Magyarország vállalta az élelmiszerek sótartalmának 16 százalékos csökkentését négy év alatt. Létrehoztak egy stopso. A kampány részeként elvileg beindult a lakossági tájékoztatás, az ipari szereplők informálása és a sótartalomra vonatkozó címkék bevezetése.

A kálium és a hipertónia

Amúgy mi a rossz a sóban? A magas vérnyomást és a többi egészségügyi problémát a túlzott nátriumbevitel okozza, ezért bármilyen sót használunk, csökkenteni kell a mennyiséget. Tengeri só a tálbanForrás: Táfelspicc Egyre több helyen találkozhatunk csökkentett nátriumtartalmú sóval, melyben leggyakrabban káliummal helyettesítik. A legelterjedtebb a harminc százalékkal csökkentett, amelynél a káliummal való helyettesítés egészséges emberek számára nem jelent kockázatot, vesebetegeknél azonban mellőzni kell — olvasható a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének es, októberi hírlevelében.

Egészséges étrend – Wikipédia

Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a nátrium nem egészen ördögtől való, ugyanis az emberi szervezet számára az egyik legfontosabb makroelem. Azonban napi 1, grammnyi mennyiség elégséges belőle egy egészséges felnőtt számára.

Átlagos bevitelünk csaknem teljes egészében a konyhasóból alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért 2 gramm nátriumot 5 gramm konyhasó ad ki.

Magyarországon átlagosan ennek a háromszorosát fogyasztjuk.

alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet OÉTI által ben végzett reprezentatív Országos Táplálkozás alacsony nátriumtartalom a szív egészségéért Tápláltsági Állapot vizsgálat OTÁP adatai szerint a sóbevitel itthon nőknél 12 gramm, míg férfiaknál 17,2 gramm, azaz az ajánlott értéknek több mint 2,5 illetve 3,5-szöröse.

Ezek az adatok alapozták meg többek között a Nemzeti Sócsökkentő Programot. OTÁP vizsgálat utoljára ben készült, ennek eredményeit tavaszára ígérik, így kiderül, hogy a sócsökkentő programnak volt-e valós hatása. Adja meg a nevét és az e-mail címét és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.